Lumile imaginare au constituit o preocupare permanentă a umanităţii,  pornind de la omul religiilor arhaice şi sfîrşind cu omul modern al  lumii desacralizate. Fie că instrumentul imersiunii a fost dat de magie  sau de ştiinţă, aceste lumi au fascinat şi încă mai fascinează. Oglinda  reprezintă una din principalele metafore ale relaţiei omului cu acest  interval care transcende limitele şi limitările spaţiului fizic.
Culianu,  pornind de la diversitatea de percepere şi reprezentare proprie  anumitor specii, conchide că lumea „reală” se constituie la nivelul  reprezentării, fiind livrată de organele de simţ. Una va fi lumea  percepută termic de către un şarpe, alta cea percepută olfactiv de către  o hienă sau vizual de către om. Obiectivitatea nu este o trăsătură a  lumii reale, ci doar consecinţa perceperii ei prin organele de simţ,  lumea „în sine” rămînînd complet inaccesibilă.
Diversitatea  percepţiilor condiţionează o diversitate de reprezentare. Reprezentarea  este determinată de o anumită perspectivă senzorială sau, mai ales în  cazul omului, de perspectiva mentală asupra realităţii. „Simţul intern”  garantează o serie de percepţii autonome în raport cu lumea simţurilor  externe. Aceste „lumi invizibile” sau lumi ale minţii nu au statutul  unor universuri paralele sau fictive, ci reprezintă – la limita unei  interpretări culturale – configuraţii simbolice, spaţii mentale proprii  anumitor culturi. Ele variază în timp şi spaţiu: de la o epocă la alta  şi de la o cultură la alta. Chestiunea obiectivităţii lor nu se pune în  termeni de mărturie a simţurilor externe, existenţa lor fiind garantată  prin alte mijloace.
***
Coerenţa anumitor simboluri de-a  lungul unor spaţii istorice şi culturale precis determinate a fost  explicată pe baza mai multor teorii concurente. Unele din acestea  presupun existenţa reală a acestor lumi ale minţii: majoritatea  religiilor administrează un întreg inventar de astfel de spaţii. Evul  Mediu european excelează în acest plan. Geografiei reale i se suprapune o  întreagă geografie mitico-religioasă in care este situat fie Edenul,  fie tărîmul Preotului Ioan, fie insula Sfîntului Brandan etc.
Pînă la  Mercator (în latină mercator înseamnă negustor) hărţile medievale aveau  în centrul lor reprezentarea Edenului. Aceste geografii imaginare au  avut un rol important în descoperirile geografice ale timpului.  Cristofor Columb, de pildă, deţinea un exemplar din lucrarea Ymago mundi  a cardinalului Pierre d`Ailly, editată la 1483, unde este prezentată o  asemenea „geografie”, în care descoperitorul „Indiilor” trebuie să fi  crezut cu tărie, dacă am fi sa ne luăm după bogatele adnotări făcute de  acesta pe marginile cărţii. Numele „Brazilia” are o etimologie  irlandeză, Hy Bressail însemnînd Insula Fericiţilor.
***
Alte  teorii situează aceste lumi într-un spaţiu mental subiectiv sau  obiectiv. Karl Popper, nemulţumit de dualismul cartezian între  res  cogitans şi  res extensa, adică între lumea fizică şi lumea mentală, se  vede obligat să postuleze o a treia lume: lumea conţinuturilor obiective  de gîndire, care are o existenţă autonomă, deşi este dependentă de  primele două. „Cu toate că diferitele domenii sau regiuni ale lumii 3 se  nasc ca invenţii umane, tot acolo îşi fac apariţia, în calitate de  consecinţe neintenţionale ale acestora, probleme autonome şi soluţii  posibile. Acestea există independent de conştiinţa cuiva cu privire la  ele: le putem descoperi în acelaşi fel în care putem descoperi alte  lucruri – cum ar fi particulele elementare ori munţii şi rîurile  necunoscute” [1]. Lumea a doua a lui Popper (lumea proceselor mentale)  are statutul unui mijlocitor, exercitînd un schimb permanent între  primele două şi a treia. Aceasta din urmă are un conţinut obiectiv şi  este atemporală, deşi are o istorie temporală.
Acelaşi lucru îl  afirmă şi Eliade cu privire la hierofanie, care reprezintă o inserţie a  spaţiului sacru (anistoric) în profan, în istorie. Faptul că lumea  minţii umane reprezintă un mijlocitor între o realitate (fizică) şi o  alta (spirituală) – plasînd aşadar omul într-un spaţiu intermediar –  este simbolizat metaforic prin compararea minţii umane cu o oglindă  (specula) şi a proceselor acesteia cu procesele oglindirii sau  reflectării. Reflecţia şi specularea sunt atributele oglinzii mentale.
Eliade,  ca şi antecesorul său Jung, postulează existenţa unor arhetipuri, a  unor modele exemplare de atitudini şi acţiuni în care se pot încadra  prin participare/oglindire timidele lor copii umane. „Un obiect sau o  acţiune dobîndesc o valoare şi devin în acelaşi timp reale numai pentru  că participă într-un fel sau altul la o realitate care le transcende.  Propriu-zis, actele umane şi obiectele lumii nu au o valoare intrinsecă  autonomă.” [2]. Jung făcea apel la un „inconştient colectiv” depozitar  al acestui tezaur. Eliade, mai prudent, se limitează doar la anumite  „tradiţii culturale” sau „orizonturi simbolice” proprii anumitor spaţii  geografice şi epoci istorice. Platonismul unor asemenea teorii transpare  în mod vădit. Dar, spune Eliade, această concepţie este un bun comun  lumii arhaice/tradiţionale, a cărei ilustră expresie s-a făcut Platon.
Din  această perspectivă, fiecare simbol are un sens transcendent, fiind o  epifanie a misterului, a ceva complet diferit, pentru care de altfel  stă. Simbolul este un semn care trimite la un semnificat „indicibil şi  invizibil” [3]. Lumea umană reprezintă un veritabil spaţiu simbolic al  interpretării şi reinterpretării, al lecturii şi relecturii  conţinuturilor lumii (reale şi mentale), către o referinţă  transcendentă.
***
I. P. Culianu încearcă o explicare a  acestor lumi „interzise” prin intermediul teoriilor fizicii şi  matematicii moderne cu privire la spaţiul multidimensional. Astfel,  credea el, pot fi validate multe din descrierile mistice sau magice.  Apelînd la o matematică elementară, este uşor să dovedim existenţa unui  spaţiu cvadridimensional. „Dacă y este expresia lungimii unei linii  unidimensionale, y2 este expresia unui pătrat bidimensional, iar y3 este  expresia volumului unui cub tridimensional, atunci ce reprezintă y4?”  [4]. Din punct de vedere matematic, orice lume n-dimensională este  perfect coerentă. Pe de altă parte, multe din teoriile fizicii moderne,  mai ales în mecanica cuantică, fac apel la o a patra dimensiune sau  hiperspaţiu pentru a oferi o explicaţie satisfăcătoare unor fenomene de  neînţeles altfel.
Pentru a înţelege funcţiile percepţiei într-o  asemenea lume, Culianu apelează la analogia cu o posibilă lume  bidimensională, cognoscibilă nouă. Avînd doar două dimensiuni, un perete  din acea lume ar fi doar o linie, o cameră – un dreptunghi etc.  Platlendezii (cf. Erwin Abbot, Flatland) – locuitorii prezumtivi ai  acestui univers bidimensional – sunt perfect protejaţi de pereţii-linii  din lumea lor faţă de indiscreţiile semenilor, devenind însă  transparenţi unor fiinţe din a treia dimensiune. Acestea le-ar vedea  pînă şi organele interne, dispuse în spatele unor linii. Acest raport  s-ar păstra între o fiinţă din a patra dimensiune şi una  tridimensională.
Culianu preia una din descrierile lui Abbot: un  platlandez a cărui lume ar fi suprafaţa unei supe ar percepe o lingură  sub forma unor linii care îşi schimbă direcţia, apar şi dispar într-un  mod absolut inexplicabil. Singurul mod în care ar putea percepe o a  treia dimensiune a spaţiului ar fi prin intermediul timpului. În mod  similar, ceea ce noi percepem ca fiind timp, ar putea fi conceput ca o a  patra dimensiune a unei alte lumi. Einstein însuşi, în a sa Teorie a  relativităţii, foloseşte sintagma „continuum spaţio-temporal” pentru a  explica o serie de fenomene definite ca anomalii în fizica clasică  newtoniană. Un salt quantic înapoi în timp, în a patra dimensiune ar  putea avea o semnificaţie similară celei a mişcării unei linguri  împotriva sensului lumii platlandezilor, mişcare ce pentru noi ar avea  un sens spaţial, dar care pentru ei ar fi un paradox temporal similar  celui quantic.
***
Ne putem deplasa, prin intermediul  imaginaţiei, dinspre matematică şi fizică spre metafizică şi religie ca  depozitare ale unor experienţe şi descrieri legate de un astfel de  univers posibil. Lumea noastră tridimensională este lumea sublunară a  lui Aristotel, supusă timpului şi corupţiei, deasupra căreia se află  sferele superioare, incoruptibile şi asimilabile eternităţii (alcătuite  dintr-o a cincea esenţă [quintaessentia], diferită de primele patru:  apă, aer, pămînt, foc), lumile în care timpul nu-şi manifestă influenţa  nefastă. Lumea sublunară a lui Aristotel este lumea neoplatonică a  ultimei emanaţii. Deşi potenţial infinite, în mod curios, fizica modernă  face apel în explicaţiile sale la doar zece dimensiuni (uneori  unsprezece), adică exact numărul emanaţiilor divine de la Unu pînă la  lumea fizică cu care ne-a obişnuit neoplatonismul.
În Banchetul,  Platon dezvăluie o învăţătură predată lui Socrate de către Diotima.  Eros, daimonul iubirii este plasat într-un spaţiu intermediar între zei  şi muritori, avînd funcţia „de a tălmăci şi împărtăşi zeilor cele ce vin  de la oameni, şi oamenilor cele ce vin de la zei”. El este conceput de  către Poros şi Penia (Poros, fiul zeiţei Metis, literal înseamnă belşug,  iar Penia sărăcie) la banchetul dat de zei în cinstea  naşterii  Afroditei, natura lui fiind tocmai aceea de a tinde mereu către ceva,  fără însă a-şi atinge vreodată ţinta. Obiectul tinderii erotice, în  varianta platonică, este frumuseţea, perfecţiunea.
Platon ne  introduce aici în acel spaţiu numit de către Henry Corbin mundus  imaginalis, după echivalentul său arab alam al mithal. Acesta este un  spaţiu similar celui al oglinzii, a cărui existenţă virtuală nu se  actualizează, nu devine reală decît în contact cu subiectul care se  raportează în mod dezvăluitor la el [5]. Imaginea din spaţiul oglinzii  apare în clipa în care cineva se raportează la ea şi dispare o data cu  absenţa raportării.
***
Lumea îngerilor – ca şi lumea mentală  (sau lumea a 3-a a lui Popper) – este o reflectare (speculum), avînd  astfel o existenţă intermediară. Ea mijloceşte între divinitatea absolut  incognoscibilă şi lumea umană. Îngerul (gr. angelos = mesager) are de  îndeplinit o „funcţie teofanică” [6], aceea de a revela omului misterele  divinităţii. Însă aceşti άγγελοι, în ierarhia divină a lui Dionisie  (foarte asemănătoare celei a lui Proclus) se situează pe poziţia a noua,  cea imediat superioară condiţiei umane. Şirul emanaţiilor divine nu  este decît o serie succesivă de teofanii. „Dacă n-ar exista îngerii,  henada henadelor şi toate henadele, Dumnezeul Dumnezeilor şi toate  divinităţile fiind în sine de necunoscut de către pămînteni, toate  universurile Dumnezeilor de dincolo de lumea noastră ar rămîne lumea  Irelevantului, lumea Tăcerii. Îngerul este hermeneutul (s.n.), mesagerul  luminii care anunţă şi interpretează misterele divine” [7].
Prezenţa  îngerului nu este decît o inserţie a unei alte lumi în cea umană.  Îngerii, spune Gilbert Durand, „sunt simboluri ale funcţiei simbolice  însăşi, care este – ca şi ei – mediatoare între transcendenţa  semnificatului şi lumea manifestă a semnelor concrete” [8]. Scopul lor  este unul hermeneutic şi, implicit, escatologic.
Metafora oglinzii  apare atît în ce priveşte perceperea unor asemenea transgresări ale  spaţiului uman, cît şi în ce priveşte funcţia entităţilor care populează  aceste lumi. De asemenea, mintea umană este asociată în gnosticism  oglinzii, ca ultima şi totodată cea mai slabă formă de reflectare a  energiilor divine, prin care impulsul creaţiei este redus la minim, în  inerţia materiei. Gnosticismul va lăsa ca moştenire culturală inclusiv  metafora minţii ca oglindă, atît în spaţiul creştin, cît şi în cel  iudaic sau islamic.
***
Există o anumită interpretare care  vede în desfăşurarea istorică a religiilor umanităţii manifestarea unor  sisteme coerente, a căror existenţă transcende planul temporal, avînd o  realitate logică atemporală. Deşi se manifestă istoric şi fragmentar,  dincolo de vălul timpului care le reflectă şi le distorsionează, ele au o  existenţă pură, logică, la care se poate ajunge dacă li se găseşte  mecanismul de generare. Asemenea sisteme pornesc de la premise simple şi  se dezvoltă apoi binar. Culianu studiază cazul gnosticismului, ale  cărui premise sunt cuprinse integral în Cartea Genezei şi din care se  dezvoltă un număr potenţial infinit de concluzii, dar care pot fi  cunoscute dacă li se cunoaşte regula de generare. El împrumută din  matematică (de la Benoît Mandelbrot) conceptul de fractral, înţeles  drept o consecinţă la infinit a unui sistem, care este derivată pe baza  unei reguli de generare constante.
***
Teologia creştină oferă  omului un spor de demnitate, negînd ierarhiilor cereşti iniţiativa  (prezentă în neoplatonism) şi reducîndu-le la simpla oglindire a  energiilor divine. Omul, singura creatură liberă, are posibilitatea de a  imita condiţia divină, de a fi totodată semnificat şi semnificant, chip  şi asemănare. Autori medievali precum Giovanni Pico della Mirandola, în  Despre demnitatea omului, exaltă condiţia umană. Omul este aşezat în  centrul creaţiei, este încununarea acesteia, moştenitorul şi fiul prin  adopţie al Creatorului.
Revenind la greci, de data aceasta urmărind  dimensiunea anagogică, regăsim o metaforă în care dragostea şi oglinda  îşi dau întîlnire. Narcis, fiul lui Kefistos şi al Leiropei, refuzînd  dragostea nimfei Echo, îşi atrage blestemul Afroditei, anume de a se  îndrăgosti de reflectarea propriei imagini într-un izvor. Îndrăgostit de  fantasma propriului sine, acesta sfîrşeşte prin a muri, fără însă a-şi  putea îmbrăţişa alteritatea tulburată întotdeauna de atingerea apei.
Avem  de-a face cu o insuficienţă, cu o nemulţumire funciară a omului cu  propriului sine şi cu necesitatea vitală a unei tinderi, a unei  împliniri prin Altceva. În Banchetul, prin cuvîntarea lui Aristofan,  Platon apelează la mitul androginului care, ca urmare a orgoliului său,  este pedepsit de către Zeus la o existenţă incompletă, fiind obligat  astfel să-şi caute pururea jumătatea, reflectarea într-un posibil  Celălalt. Narcis, se pare, şi-a ales prost oglinda, el reprezentînd  imaginea paradigmatică a egotismului, a refuzului deschiderii şi  relaţiei – vitale pentru împlinirea umană, refuz faţă de care zeii sunt  extrem de sensibili.
Mitul biblic ne pune în faţa unei situaţii  asemănătoare. Insuficient sieşi, omul primordial este completat,  manufacturîndu-i-se o consoartă. Abia astfel creaţia devine perfectă.  Însă şi în acest scenariu dorinţa de a fi „asemeni” zeilor este cea care  îi aduce omului condamnarea. Care este motivul pentru care omul,  dorindu-şi asemănarea, este condamnat de către creatorul său? Oglinda,  care aspiră în orgoliul ei să atingă demnitatea creatorului, uită că tot  ce poate crea nu este decît o reflectare, o imagine marcată de  nenumărate anamorfoze, desfigurări ale adevăratului chip (care se  reflectă în ea şi căruia nu-i este decît o palidă asemănare). Creaţia  umană poartă blestemul virtualităţii, ea nu este „real semnificativ”,  cum spune Eliade, decît în măsura în care participă la alte ritmuri, la  ritmurile sacre, a căror reflectare ar trebui să fie.
Astfel,  principalul păcat nu este atît orgoliul, cît uitarea, incapacitatea de a  oglindi corect adevărata existenţă. Nu fascinaţia propriei străluciri  l-a condamnat pe Lucifer, ci noaptea în care a intrat de bunăvoie,  incapacitatea sa de a vedea adevăratul luminător al cerului. În această  interpretare păcatul apare mai puţin ca asebia, ca revoltă împotriva  dumnezeirii, reprezentînd mai degrabă efectul unei neglijenţe  (iresponsabile) sau al lenei, dovada neputinţei de a ţine pasul cu  propriul sine.
Note
[1] Karl R. Popper, Cunoaşterea şi problema raportului corp-minte, Ed. Trei, 1997, p. 45.
[2] M. Eliade, Mitul eternei reîntoarceri, Ed. Humanitas, Bucureşti, 1999, p. 12.
[3] Gilbert Durand, Aventurile imaginii. Imaginaţia simbolică. Imaginarul, Ed. Nemira, Bucureşti, 1999, p. 22.
[4] Ioan Petru Culianu, Călătorii în lumea de dincolo, Ed. Nemira, Bucureşti, 1994, p. 48.
[5] Andrei Pleşu, Despre îngeri, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2003, p. 63.
[6] Henry Corbin, Paradoxul monoteismului, Biblioteca Apostrof, Cluj, 1997, p. 84.
[7] Ibidem, p. 103
[8] Gilbert Durand, op. cit., Ed. Nemira, Bucureşti, 1999, p. 31.
Saturday, 23 April 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
 

No comments:
Post a Comment