– deficienţă a privirii sau viciu al esenţei? –
Atributele divinităţii
Există  cel puţin un gânditor contemporan care pune problema diferenţei dintre  Est şi Vest în termeni metafizici. Christos Yannaras consideră că  diferenţa de mentalitate care separă continentul european urmează în  mare delimitarea geografică ce a urmat marii schisme din 1054. Dacă în  Europa apuseană Biserica a preluat mentalitatea tipic romană, în care se  punea accent mai ales pe atributul de legislator al divinităţii, în  Estul bizantin Dumnezeu a fost perceput mai mult prin prisma atributului  bunătăţii.
Calitatea de a fi bun şi cea de a fi drept sunt două  atribute infinite şi „egale” ale divinităţii. Din punct de vedere  teologic, Dumnezeu nu este mai bun decât drept şi nici invers. Insă  prevalenţa unuia din aceste atribute poate fi un indiciu asupra  mentalităţilor şi tradiţiilor care le legitimează. Dacă pentru catolici  Dumnezeu este în primul rând judecător imparţial al conştiinţei,  individul fiind chemat la o viaţă morală în care primordială este  evitarea greşelii, secondată de ispăşire (până la limita teologică a  purgatoriului), în ortodoxie Dumnezeu este dispus mai curând să tolereze  şi să ierte, decât să judece.
Nu vom vorbi despre semnificaţia  metafizică profundă pe care o are ideea unei divinităţi care iartă. La  Origen, aceasta duce către apokatastază, către o fatală  absolvire a tuturor, inclusiv a diavolului. Bunătatea lui Dumnezeu fiind  infinită, orice formă de rău sfârşeşte prin a fi înghiţită în oceanul  iertării divine. Justiţia se evaporă pur şi simplu în favoarea  atotbunătăţii cu care Origen este dispus să crediteze divinitatea. Ceea  ce este interesant în plan metafizic poate fi foarte pernicios în plan  social. De aceea autorul acestei „deschideri” a fost condamnat aspru de  Sinoadele Bisericii.
Funcţia pedepsei
Într-un  sistem bazat pe justiţie, pedeapsa joacă un rol foarte important.  Reprezintă corelativul necesar al ideii de dreptate. Pedeapsa opune  dreptatea nedreptăţii, care astfel este creditată cu un statut, dacă nu  ontologic, măcar ontic. Ceea ce ştim, indiferent de fundamentul  ontologic al răului, este că nedreptatea există şi că ea trebuie  corectată. Pedeapsa are aşadar o funcţie expiatoare: răul ontic este  recuperat prin curăţare, prin (re)orientarea în bine a celui căzut.
Pentru orientul creştin, dimpotrivă, pedeapsa nu curăţă, ci murdăreşte. Omul acestei visio mundi are din start imaginea perfecţiunii sale, pe care nimic nu o poate atinge în esenţă (ci doar în aparenţă). Toate evenimentele[1]  au o valoare conjuncturală. Fiind dat lumii ca esenţă (nu ca potenţă),  omul „bizantin” nu urmează drumul unei actualizări, ci este actualitate,  chiar actualitate pură, din start. Prin urmare, nu este responsabil  faţă de conjuncturi. Acestea sunt doar aparenţe înşelătoare, care nu  întunecă în nici un fel perfecţiunea lui esenţială.
Demnitatea omului  fiind astfel enorm ridicată, erorii îi revine statutul de umbră, de  irealitate. Răul şi eroarea nu au statut ontologic, ci doar unul care  ţine de poziţionare. Vede rău(l) cel care este rău poziţionat, rău  intenţio-nat. În realitate răul nu există, şi neexistând nici greşeală,  nu există nici responsabilitate. Mai mult, eroarea nu este atât o  greşeală de poziţionare a celui care o face, cât a celui care o percepe.  Miop, acesta nu înţelege binele din spatele răului.
Iertarea divină  nu implică o recunoaştere a răului prin pedeapsă. Dacă în primă fază  creştinismul a negat substratul ontologic al răului pentru a salva  monoteismul, în a doua fază, cea a raportării la răul cotidian şi  concret, orientul creştin vede iertarea ca pe un act gratuit, ca un soi  de jenă a divinităţii faţă de om, situaţie care nu angajează în nici un  fel responsabilitatea celui din urmă.
Pedeapsa ca expiere, proprie tradiţiei latine, recunoaşte dualismul bine-rău în plan ontic, însă sursa erorii derivă tot  dintr-o greşeală de orientare, corectabilă aşadar. Statutul ontologic  al răului este refuzat astfel în ultimul moment. Dar pentru omul  apusean, moştenitor atît al Patristicii, cît şi al tradiţiei romane,  greşeala există cu siguranţă. Fără ea justiţia ar fi lipsită de  fundament.
Dacă ideea de justiţie introduce un dualism  ontico-teologic (care justifică existenţa greşelii şi posibilitatea  iertării) şi unul juridico-metodologic (ca să aplici dreptatea ai nevoie  de opusul ei), ideea „binelui suveran” care înghite totul – idee de  origine platonică – salvează monismul, însă conduce la o serie de  dificultăţi „filosofice” aproape insurmontabile şi la consecinţe etice  greu de acceptat.
Limitele teologice ale problemei
Cerinţa  aplicării unui monoteism strict, proprie iudaismului şi creştinismului,  duce la o serie de fundături. Dacă porneşti de la un singur principiu  ontologic, acesta fiind dumnezeul iudeo-creştin, ajungi în  imposibilitatea de a explica răul. Dacă îl recunoşti ca atare şi îi  acorzi statut ontologic, cazi în dualism. Pe de altă parte, dacă accepti  pe Dumnezeu ca origine a răului, distrugi fundamentul moral şi suportul  psihologic al acestor religii. Soluţia cea mai simplă a problemei este  să plasezi „răul” în plan moral: el nu există, există doar încercari la  care, sub aparenţa răului, divinitatea te pune. Iar acest rău moral este  bineînţeles unul ontic, nu ontologic; unul care afectează omul ca fenomen în  viaţa curentă, nu ca esenţă. Gîndirea occidentală însă este adînc  pătrunsă de pelagianism – doctrină religioasă care neagă păcatul  strămoşesc, interpretînd-l doar ca pe o greşeală personală a lui Adam.
Dacă  Pelagius a transpus păcatul strămoşesc în plan ontic, pentru a salva  totodată pe Dumnezeu (de perspectiva imoralităţii sau a dualismului) şi  libertatea umană (de spectrul predestinării), epoca patristică s-a  grăbit să înlăture ipoteza răului ontologic, pentru a proteja dogma  creaţiei ex nihilo. Prin instituirea unui al doilea principiu  care să explice răul s-ar fi ajuns la dualism. De aceea răul nu este  originar, spun ei. Însă, în absenţa unui statut ontologic al acestuia,  nu poate fi explicată libertatea. Acestea sunt limitele problemei: de o  parte dualismul, de cealaltă, predestinarea şi anularea libertăţii.
Bineînţeles,  există şi o a treia posibilitate, erezia, ieşirea din cadrul dogmei.  Atît timp cît creştinismul gonflează divinitatea pentru a o face să  corespundă principiul treimic, ne întrebăm de ce nu a fost oare  suficient de largă pt a include şi un aspect negativ? Astfel, problema  răului şi a responsabilităţii s-ar fi găsit o rezolvare ontologică, şi  am fi fost scutiţi de toată această poveste care trenează peste epoci.  Neîndoios, problema răului ca deficienţă de plasament este interesantă.  Dar este totodată şi o dovadă a punerii în mod defectuos a problemei.
Platonismul,  cel căruia Biserica a trebuit să îi dea o replică, are o doctrină mult  mai coerentă. Creaţia lumii este duală. Avem, pe de o parte, materia, pe  de alta forma. Materia este perisabilă, se degradează, duce către  moarte, forma este eternă, imperisabilă. În termeni morali materia este  rea, iar forma bună. Neoplatonismul devenise o religie respectabilă în  antichitate, poate chiar prea respectabilă, prea intelectuală.  Creştinismul a trebuit să-i dea o replică. Şi replica s-a dovedit a fi  inconsistentă, deoarece Părinţii Bisericii erau limitaţi în demersurile  lor speculative de dogma „uni-fiinţialităţii”[2]. Prin urmare, răul nu putea fi decît fictiv, aparent, lipsit de fiinţă.
Însă scenariul cosmogonic platonician, cel puţin cel din Timaios invită  la lectură. Lectură pe care Aristotel a făcut-o cu siguranţă. În  dialogul amintit, Platon vorbeşte de materie, de lumea formelor, dar şi  de un Demiurg, un făurar. Prin urmare nu există doar două cauze. Există  cel puţin trei. Materia corespunde cauzei materiale a lui Aristotel,  lumea formelor pe care o contemplă Demiurgul reprezintă cauza formală,  iar demiurgul însuşi – cauza eficientă. Însă în scenariul aristotelic  mai există o cauză: cea finală. De bună seamă că Demiurgul a avut un  motiv pentru creaţie, altfel n-ar fi făcut-o. Aceasta este cauza finală.  Astfel, la o lectură mai atentă, descoperim ceva mai mult decât un  simplu dualism în problema creaţiei, chiar şi la Platon.
Epilog iudaic
Am  pornit de la un principiu ontologic, pe care a trebuit să îl amendăm  pentru a găsi o explicaţie coerentă problemei răului, dar am descoperit  că pînă şi ipoteza dualistă platonică trimite la mai multe cauze decît  eram dispuşi iniţial să admitem. Soluţia iudaică, dată prin „teoria”  celor zece Sefirot, complică şi mai mult problema.
În Cabala, creaţia are loc din En Sof (Infinitul sau Incomprehensibilul), printr-un dezechilibru „geometric”. Perfecţiunea este dată de prezenţa în En Sof a  tuturor celor zece atribute, în proporţii egale. Dacă unul dintre  acestea este îndepărtat dintr-o anumită „regiune”, se crează un  dezechilibru. Lumea noastră (una din nenumărate altele) a fost creată  prin retragerea atributului Justiţie (Din sau Geburah) şi înlocuirea lui prin Bunătate (Hesed sau Gedulah). Procesul poartă numele de contracţie (ţimţum). Prin acest artificiu este explicată originea lumii şi răul şi se salvează totodată ideea zeului unic, monoteismul.
Dacă  biserica creştină a dat un răspuns neoplatonismului prin dogma  ne-substanţialităţii răului, Cabala iudaică dă un răspuns mai elaborat.  Ca şi în teologia creştină, răul îşi justifică existenţa printr-o  chestiune de poziţionare, mai concret, printr-o absenţă. Pentru creştini  răul este absenţa binelui, pentru cabalişti – a justiţiei.. Iar dacă  absenţa binelui este înlocuită prin gratie şi iertare (cu sau fără  condiţia ispăşirii), absenţa justiţiei este înlocuită prin bunătate.  Similitudinea este evidentă.
Într-o interpretare iudaică a mitului  Genezei, răul se originează în actul îndepărtării fructului din pomul  cunoaşterii (nu în cel de a-l consuma). Acest pom simbolizează arborele  sefirotic, a cărui armonie a fost stricată prin dezechilibrul creat de  Adam. Substratul ontologic al răului este astfel negat. Răul survine  direct în plan ontic prin şi ca greşeală a lui Adam; ca o greşeală de  poziţionare sau, mai exact, de manipulare.
Noi moştenim această  orbire a omului primordial, consecventă căderii în păcat. Însă Paradisul  ne este mereu accesibil. Trăim în acelaşi timp în Paradis şi în  istorie, însă o deficienţă de vedere sau de poziţionare ne împiedică să  îl realizăm. Aşadar, însăşi condiţia umană, condiţie demarcată prin rău  şi păcat, este consecinţa unei erori de poziţionare, nu a unui viciu de  esenţă. Omul s-ar putea întoarce oricînd în Paradis printr-o simplă  schimbare de perspectivă. Putem spune că dacă pentru creştini răul este  absenţa binelui, pentru cabalişti acesta reprezintă nu atît absenţa  justiţiei, cît a privirii juste.
Note:
[1]  Termenul „eveniment” este foarte echivoc. În context înseamnă nu atît  „întîmplare”, cît o situaţie legată de conştiinţă, care implică o  posibilitate de alegere.
[2] Prin „unifiinţialitate” înţelegem forma contrasă a expresiei Credo-ului nicean „de o fiintă cu...”
Saturday, 23 April 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
 

No comments:
Post a Comment